کمپین موتورسوار خوب
دوربین ایکس دی ای دی فتوشاپ ای اس

موتورسواری دولا دولا نمی‌شه!
یا
چطور یک کمپین اجتماعی با پیچیدگی‌های اجتماعی و ساختاری را برنامه‌ریزی کنیم؟

‌دی ماه سال ۱۳۹۸ کمپین موتورسوارخووووب با همکاری شهرداری تهران و اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در شهر تهران اجرا شد. این کمپین تلاش مشترکی جهت اصلاح الگوی موتورسواری و کاهش تصادفات موتورسوارن در شهر تهران بود. این کمپین براساس بازاریابی اجتماعی توسط "جالب" طراحی و ایده‌پردازی شد.
‌در کمپین موتورسوار خوب با بررسی و مطالعه پدیده موتورسواری در شهر تهران تمامی آسیب‌ها و مشکلات مربوط به این موضوع شناسایی و بررسی شد؛ در ادامه خلأ اجتماعی این قشر مشخص شد. در تمامی تبلیغات اجتماعی در کشور از گذشته تا امروز موتورسواران شهر تهران به‌عنوان نماد بی‌قانونی و همچنین چهره‌ منفی از شهر معرفی گردیدند. به همین دلیل به‌صورت ضمنی یک هویت مجرمانه به این قشر داده‌شده؛ در تحقیقات مشخص‌شد، یک فرد مشخص، رفتار رانندگی با خودرویِ متفاوتی نسبت به رفتار رانندگی با موتور دارد و فرد به‌محض اینکه راکب موتور می‌شود دست به بی‌قانونی‌های متعدد می‌زنه.
در چهره عمومی شهر هم این برساخت ادامه دارد؛ مثلاً اگر موتورسواری پشت چراغ‌قرمز یا ترافیک، قانونمند توقف کند از دید شهروندان عجیب خواهد بود؛ و حتی تشویق می‌شه تا خلاف قانون عمل بکند. چراکه موتورسواری مترادف با بی‌قانونی است. ‌ما در کمپین موتورسوار خوووب تلاش کردیم تا این ذهنیت و این چهره عمومی موتورسواران مخدوش شود. سعی ما در این بود که با هویت و شخصیت بخشیدن به قشر موتورسواران، محیط پیرامونی آن‌ها را درگیر کنیم و در ادامه از آن‌ها بخواهیم که بخشی از مسئولیت شهروندی خودشان را بپذیرند و به‌عنوان یک موتورسوار خوب رفتار پر خطر را کاهش بدهند.
‌کمپین با تیزینگی در سطح شهر و شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. و از کاربران خواستیم تا در خصوص ویژگی‌های موتورسوار خوب صحبت کنند. و در نهایت گفتگو در این شبکه‌ها و محیط شهری حول این موضوع ایجاد شد.

بیش از بیست پیام و محتوای تصویری و ویدیویی، برای هر بیلبورد شهری به طور مجزا، برای محیط دیجیتال یک محتوای ویدیویی، فعالیت‌های میدانی در راستای آموزش شهروندی و درگیر کردن محیط خانواده موتورسواران و آموزش و پروموت پیام‌های کمپین در مدارس و سرای محلات هم برای این کمپین طراحی و اجرا شد. در ادامه با درگیر کردن کسب‌وکارهای مربوط به موتورسواران مثل اسنپ و الوپیک به مخاطبان اصلی این کمپین یعنی موتورسواران هم نزدیک شدیم. در انتشار انبوه نیز با در نظر گرفتن مخاطبان، پلن انتشار را در شبکه‌هایی پی گرفتیم که مخاطبان موتورسوار به‌صورت حداکثری در آن حضورداشته باشند.